Categorie: Artikel
Publicatiedatum: oktober 04, 2017

Van der Valk PatioPlant: full speed verder met de biologische gewasbescherming

Cyclamen zijn een belangrijk product. In dit gewas ging Van der Valk PatioPlant met de biologische gewasbescherming van start.

Met de cyclaam als aanjager gooide Van der Valk PatioPlant het roer radicaal om. In twee jaar tijd schakelde de onderneming over van een volledig chemische naar een maximaal biologische gewasbescherming.

Van der Valk PatioPlant produceert kuip-, terras- en fruitplanten. Het bedrijf, met de hoofdvestiging aan de Kleine Achterweg in Naaldwijk, teelt onder zes hectare glas en op één hectare buitenteelt. De producten gaan naar ketens van supermarkten en tuincentra in heel Europa, en nog verder zelfs, tot in Kirgizië toe. De onderneming bedient de afnemers daarnaast met een online platform.

Een complexe opgave

Met ongeveer tweehonderd verschillende gewassen (en een veelvoud aan variëteiten) is de gewasbescherming een complexe opgave. Belangrijke gewassen zijn cyclaam, kerststerren, helleborus, camelia’s en lavendel. Ook is er een exclusieve lijn fruitplanten voor de consument. Tot en met 2014 was de gewasbescherming honderd procent chemisch. “Maar we zagen en zien de omgeving veranderen”, vertelt André van der Valk. “Het middelenpakket wordt dunner en dunner, de resistenties tegen chemische middelen nemen toe, en afnemers willen steeds vaker een schoon product, zonder chemisch residu.”

Een leerproces

Met de ondersteuning en de adviezen van specialist gewasbescherming Wim van der Meer van Horticoop zette Van der Valk PatioPlant de eerste schreden op het pad van duurzaam telen. Het was een leerproces, vertelt Jos van der Valk. “Van de bekende, grote gewassen is bekend welke plagen erin voorkomen. Maar we hebben ook veel kleinere gewassen en soms ook nieuwe gewassen. Bovendien is er veel versleping: elke plant kan een waardplant zijn waaruit een nieuwe besmetting zich verspreidt.”

Het scouten terugverdienen

Wim van der Meer van Horticoop: “Biologisch waar het kan, en chemisch als het moet.”

“We hebben in het begin vooral veel geluisterd en kennis opgenomen”, gaat Jos verder. “Overleg was heel belangrijk. Bij vragen of twijfels belden wij steeds met Wim of we mailden een fotootje van een aantasting. Zo konden we steeds snel reageren op nieuwe of onbekende situaties. Daar hebben we snel veel van geleerd. Veel en goed scouten is erg belangrijk. Natuurlijk, het kost tijd, maar het is preventie: je verdient de tijd die je erin steekt terug doordat je sneller en eerder op aantastingen kunt reageren.”

Succes stimuleert

De vier broers en neven van Van der Valk PatioPlant besloten om de aandacht allereerst op de cyclaam te richten. Het is een belangrijk product voor het bedrijf, en tevens de grootste najaarsteelt. Sciara’s, Duponchelia en tripsen (Californische trips en Echinothrips) zijn er de belangrijkste plagen. Met de bestrijders Neoseiulus cucumeris, Amblyseius swirskii en Macrocheles robustulus en het aaltje Entonem (Steinernema feltiae) kreeg de onderneming de plaagdruk biologisch onder controle. Dat succes was een stimulans; gaandeweg werden steeds meer gewassen preventief en curatief biologisch beschermd. “Een voordeel is ook dat je met het inzetten van bestrijders altijd kunt doorgaan”, zegt Jos. “Er zijn geen wachttijden en er zijn geen risico’s voor onze medewerkers.”

Maximaal biologisch, minimaal chemisch

Inmiddels is het verbruik aan chemie met, naar schatting, meer dan de helft teruggebracht. In alle gewassen werkt Van der Valk PatioPlant nu met bestrijders. Wim van der Meer: “Rupsen en bladluizen zijn nog lastig, maar we maken grote vorderingen in de biologische bladluisbestrijding. Op het moment doet dit bedrijf alles al biologisch daar waar het kan, en alléén chemisch als dat moet. Dan nog proberen we het eerst met een middel van natuurlijke oorsprong, om de opgebouwde biologie te ontzien.”

Een license to deliver

Vanaf de pluggen tot en met de producten in een potmaat van vijftien centimeter zet Van der Valk PatioPlant elk jaar zo’n zeven miljoen planten in de markt. André en Jos van der Valk: “Wij gaan full speed verder op de ingeslagen weg. We zien onze inspanningen als een investering in onze reputatie: je verdient bij de samenleving een license to produce, en bij de afnemers een license to deliver. Dat is de grootste winst.”