Goed, beter, best. Dat is het doel dat manager operations Monique Toussain voor ogen heeft. Haar taak: binnen het nieuwe Koppert Nederland het order- en logistieke proces foutloos te laten verlopen, waarbij samenwerking tussen de verschillende afdelingen essentieel is. Zodat de klant nog beter wordt bediend. "Het geheim van het succes zit 'm altijd in het samenwerken."
Ze wist helemaal niets van de biologische gewasbescherming en duurzaam telen, maar daar komt nu in rap tempo verandering in. Begin september kwam Monique Toussain over van Gall & Gall naar Koppert Nederland. Een gedurfde stap naar een heel andere omgeving dan die van de internationale retailgrootmacht Ahold Delhaize, waar Gall & Gall deel van uitmaakt.
Een inspirerende omgeving
Bij Gall & Gall was zij aanvankelijk werkzaam in een commerciële functie, maar zij kreeg elf jaar geleden de kans om over te stappen naar een logistieke functie. "Ik heb er met heel veel plezier gewerkt. Gall & Gall is net als Koppert een onderneming met een plezierige en vriendelijke cultuur. Toch wilde ik, met mijn 45 jaar, nog een keer veranderen van werkomgeving. Vanuit een persoonlijke drive wilde ik het liefst naar een onderneming die groener voor de wereld is. Dat is Koppert geworden."
Het verbaasde Monique bij Koppert te zien wat er allemaal kan als het gaat om de biologische gewasbescherming en duurzaam telen en hoe snel de vernieuwing gaat. "Het is wel duidelijk dat het grote publiek geen weet heeft van wat erbij komt kijken en wat allemaal al mogelijk is. Dat was ook voor mij een eye opener; regelmatig sta ik verbaasd. Koppert is een heel inspirerende omgeving."
Nog meer bruggen bouwen
Koppert Nederland maakt nu gebruik van de logistieke diensten van moederbedrijf Koppert BV, tevens de leverancier van vrijwel alle producten die Koppert Nederland vermarkt. Een voorstel om deze logistiek onderdeel te maken van de volledige supply chain binnen Koppert Nederland ligt nu ter goedkeuring bij de Ondernemingsraad.
Het is volgens Monique een essentiële stap om alle processen binnen Koppert Nederland goed uit kunnen te voeren. Zij wil dat de teams van de verschillende logistieke processen binnen Koppert Nederland nog beter gaan samenwerken, ook met andere afdelingen zoals commercie en de binnendienst. "Er moeten nog meer bruggen worden gebouwd. De afgelopen jaren is al veel vooruitgang geboekt, maar het kan altijd nog beter. Het moet ook altijd beter, de markt vraagt nu eenmaal naar een foutloos product. Dat geldt voor de productkwaliteit, maar net zo goed voor het proces van bestellingen, voorraadbeheer en uitleveren."
Monique Toussain ging van de wijn en de whisky naar het groenere Koppert. "We werken aan maximaal geoptimaliseerde processen. Daar heeft de klant het voordeel van."
Van goed naar beter naar best
Daarom werkt zij ook aan nog meer contact tussen Koppert Nederland en de moederorganisatie Koppert BV. Als gezegd worden ook de consultants van Koppert Nederland - de commercie dus - in de veranderingen betrokken; zij zijn belangrijk bij het opstellen van de prognoses voor de productie. Meer efficiency in het uitleveren (lees: minder te rijden kilometers) krijgt ook veel aandacht.
Monique: "Bij Gall & Gall heb ik overigens hetzelfde veranderingsproces meegemaakt. Ook daar zouden zonder een koerswijziging, de verschillende afdelingen eilandjes zijn gebleven. Ze wisten wel samen te werken, maar waren te weinig van elkaars activiteiten op de hoogte, waardoor kansen op verbetering onbenut bleven."
De verbinding tussen de afdelingen bij Koppert Nederland mag dus volgens Monique nog sterker zijn. Dat betekent dat waar we nu apart van elkaar en in overleg met elkaar werken, de afdelingen gaan samenvoegen naar één organisatie. "Het ging goed, het ging beter, nu willen we naar best. Dat moet ons succes zijn. En het geheim daarachter is altijd en overal de samenwerking. Als mensen elkaar weten te vinden, verloopt alles beter."
Perfectie in de hele operatie
Uiteindelijk moet dat ertoe leiden dat de klant nog beter wordt bediend en dat het almaar groeiende Koppert haar nummer 1 positie in kwaliteit en service behoudt. "De kwaliteit van de producten moet altijd goed zijn, dagtekorten willen we waar mogelijk uitsluiten, de leveringen moeten op tijd zijn en aan onze service mag niets mankeren. Kortom: zoveel mogelijk perfectie in de hele operatie. Daar heeft de klant het voordeel en het plezier van, en wij ook, want wat we doen, doen we uiteindelijk allemaal voor de klant."
Kopperts EcoCooler koelbox: minder afval, minder vervuiling
Als het gaat om productie, logistiek en expeditie is vergroening een steeds belangrijker doel van Koppert. Om die reden werkt de onderneming onder meer aan verpakkingen die minder impact op het milieu hebben. Uiteindelijk doel is om in 2030 afvalvrij te produceren.
Een ander voorbeeld is de EcoCooler, de nieuwe en milieuvriendelijke koelbox voor het vervoer van bestrijders en micro-organismen. Hij wordt gemaakt van uitsluitend biobased en hernieuwbare materialen en is volledig recyclebaar. De EcoCooler komt er in vijf verschillende maten. Ze zijn ontwikkeld in overeenstemming met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties op het vlak van het terugdringen van afval en vervuiling.
Koppert wil dat in Nederland midden volgend jaar alle 'traditionele' koelboxen door de EcoCooler zijn vervangen.