Els Weerdenburg: "Op allerlei manieren proberen we de positie van onze leden te versterken. Bijvoorbeeld door maatwerk te bieden aan onze klanten."
Cooperatie DOOR heeft duurzaam telen hoog in het vaandel staan. De strikte aanpak van onder meer de gewasbescherming verklaart mede het succes van een organisatie die groeit als kool en op allerlei fronten aan de weg timmert.
DOOR heeft productmerken, die ieder gespecialiseerd zijn in een productsegment. Dat zijn Prominent (tomaat), Purple Pride (aubergines), Green Diamonds (hoge draad komkommer), PapriCo (blokpaprika's), Sweetpoint (zoete puntpaprika's) en Greenco met snackgroente.
Bij de oprichting in 2013 ging DOOR van start met 270 hectare. Dat areaal is inmiddels gegroeid naar 520 hectare, verdeeld over ruim 40 ledenbedrijven. "Wij zijn een echte telerscoöperatie, gespecialiseerd in vruchtgroente", vertelt Els Weerdenburg, binnen de organisatie verantwoordelijk voor kwaliteit en milieu. "De focus van DOOR ligt op verkoop, marketing en innovatie. Daarnaast faciliteert DOOR haar leden op het gebied van financiën, ICT, voedselveiligheid en business development. Ook kijken wij naar de toekomst. Welke ontwikkelingen, zaken en markten zijn interessant voor onze productmerken?"
Maatwerk voor de markt
In totaal heeft DOOR zes productmerken: Prominent, Green Diamonds, Purple Pride, PapriCo, SweetPoint en Greenco. De productmerken hebben ieder een eigen verkoop- en marketingteam en werken samen waar dat voordelen heeft. "Onze primaire klanten zijn de exporteurs en de service providers. Door onze onafhankelijke positie kunnen we zaken doen met de partij die de beste ingang biedt naar een retailer en/of een markt." De grootste volumes gaan naar retailers binnen Europa. Maar ook buiten Europa worden de producten van DOOR verkocht. "Onze aubergines gaan bijvoorbeeld naar Amerika en onze paprika’s naar Japan. Daarnaast participeert DOOR in een project met export van paprika naar China."
Voortgaande groei
De groei zit er bij DOOR goed in. Els verwacht dat deze groei doorgaat de komende jaren. "Dit betekent dat we een steeds groter volume product moeten verkopen in een zeer concurrerende markt met veeleisende afnemers. De kwaliteit van onze producten moet dus optimaal zijn. Naast topkwaliteit is duurzaamheid één van de speerpunten van DOOR. Daar doen we dan ook veel aan. Zo zijn onze leden bezig met onder meer aardwarmte en restwarmte. Daarnaast zijn wij ook bezig met het in kaart brengen van de CO2-voetafdruk van onze producten. Als we met die informatie een onderscheid en een voorkeurspositie in de markt kunnen creëeren, zullen we dat zeker doen."
Registratie van middelengebruik
De telers van DOOR zien al jarenlang het belang in van biologische gewasbescherming. Zij doen er alles aan om een optimaal klimaat in de kas te creëren voor het juiste biologische evenwicht. "Binnen DOOR delen we de nieuwste kennis en ontwikkelingen op dat terrein voortdurend met elkaar. Meten is weten en daarom registreren de leden hun chemische en biologische gewasbescherming in een centraal registratiesysteem. Het systeem geeft een melding wanneer een teler vier verschillende werkzame stoffen heeft toegepast." Deze werkwijze helpt de telers bewustwording te ontwikkelen ten aanzien van het gebruik van werkzame stoffen. Vanuit die bewustwording kan een teler een ander besluit nemen over te nemen curatieve maatregelen. Bovendien hebben wij via dit systeem inzicht in het product van de teler en de specifieke klanteis", aldus Els Weerdenburg.
Investeren in duurzaam telen
Els Weerdenburg: "DOOR zoekt graag de vernieuwing op. We oriënteren ons op de biologische teelt van vruchtgroenten. Tevens investeren we in nieuwe teeltmethodieken. Ook het bewerken van product tot andere toepassingen heeft onze aandacht." Regelmatig werken leden van DOOR samen met Koppert Biological Systems. Zo doen telers van Prominent samen met R&D'ers en consultants van Koppert onderzoek naar een aanpak van de tomatengalmijt. Els Weerdenburg: "Wij zien het als een investering, waar al onze telers van profiteren. Zodra er resultaten bekend zijn, horen onze leden dat natuurlijk als eerste. We werken er graag aan mee."