Soms zijn telers te veel teler. En kwekers te veel kweker. Bij het overgrote deel van de telers die wij tegenkomen zit het telen in hun bloed. Het werk wordt verricht met een passie die niet zelden aan obsessiviteit grenst.
Deze passie is ook hard nodig aangezien er vaak lange dagen, soms inclusief nachten, worden gedraaid. Alles wordt in het werk gesteld om een perfect product af te kunnen leveren. Dit resulteert in een imposante teeltkennis, en misschien nog wel belangrijker, een teeltgevoel welke nergens ter wereld wordt geëvenaard.
Dat gezegd hebbende verbaasd het mij des te meer dat marketing veelal een ondergeschoven kindje lijkt te zijn. Het aandeel telers dat overstapt op biologische bestrijding groeit gestaag maar diegenen die dit gegeven ook meenemen in hun marketingstrategie zijn duidelijk in de minderheid.
Kunt u zich voorstellen dat een autofabrikant schone auto’s produceert, maar dit vervolgens niet aan de buitenwereld laat weten? Ik ook niet. Sterker nog tegenwoordig weten we dat het tegenovergestelde het geval is.
Voor veel telers geldt dat ze al grotendeels biologisch produceren maar nog nalaten om dit met trots te communiceren. Zonde, aangezien trendonderzoeken eenduidig aantonen dat we te maken hebben met meer bewustwording in de markt. Dat wil zeggen, de consument wil weten waar het product vandaan komt en hoe het tot stand komt. Dus wanneer u samen met ons “Partners with Nature” bent, nodig ik u uit om dit met evenveel passie te verkondigen.
Auteur: Benjamin Breman (sierteeltconsultant), email: bbreman@koppert.nl