Categorie: Kolom
Publicatiedatum: januari 18, 2016

De trend: groene planten

Groene planten gaan het de komende tijd helemaal maken. Dat is wat mensen die het kunnen weten me vertellen. Gaat dit dan ten koste van de omzet van bloeiende planten of kopen we binnenkort gewoon vaker een plant? Bloeiend of groen, alle planten moeten aan de groene normen voldoen.

Deze week bezocht ik de Grüne Woche, Duitsland's en misschien wel Europa's grootste consumentenbeurs voor agrarische producten. Veel 'agrifood', veel worst en kaas maar gelukkig ook een grote plantenhal en een Nederlands paviljoen met heuse dijken, een windmolen maar vooral een enorme bloemen- en plantenpracht vol tulpen en muren van gerbera's en Kalanchoe's rond een enorme gestileerde metalen bloemkelk vol rozen.

Hulde aan ons ministerie van EZ, L en I en de nog redelijk verse staatssecretaris Martijn van Dam. Maar vooral ook aan de bedrijven en enthousiaste sierteelt professionals zoals TV tuinman Lodewijk Hoekstra die hieraan meegebouwd hebben. Iedereen apetrots en chauvinisme alom.

De bezoekers vallen massaal voor de uitleg over de biologische bestrijding. Ook als je vertelt dat dit bij de bloemen ook steeds meer gemeengoed wordt. De meesten hebben geen idee, geloven nog steeds dat telers dagelijks de gifspuit gebruiken. Sonst können die Paprikas und Blumen nicht so schön werden, Herr Schoormans? Mijn antwoord daarop is een vurig 'Falsch! Die Niederländische Gärtner schaffen dass!'

De groentesector heeft tomatenambassadeur Ton Janssen. De sierteelt heeft ook enthousiaste mensen als Rob Verlinden en Lodewijk Hoekstra. Ik hoop dat zij veel zendtijd gaan besteden aan het groene van onze planten en bloemen. Groene weken worden groene jaren. En Nederland is daarin wereldkampioen en moet doorpakken en het van de daken schreeuwen in de wereld. Voetbal kan altijd nog. Aanvalluuuuh!

Auteur: Maren Schoormans (Manager Sales Nederland), e-mail: mschoormans@koppert.nl