Derde prijs voor Natupol Excel Beevision bij de FRUIT LOGISTICA Innovation Award 2017

Natupol Excel Beevision - wint 3e prijs Fruit Logistica Innovation Award 2017

Koppert Biological Systems heeft de derde prijs gewonnen voor de innovatieve Beevision-features op de Natupol Excel nestkasten bij de internationale FRUIT LOGISTICA Innovation award 2017. Deze award geldt als één van de belangrijkste in de branche en werd op vrijdag 10 februari uitgereikt tijdens de Fruit Logistica in Berlijn.

Meer dan 70.000 bezoekers uit meer dan 130 landen wereldwijd konden tijdens de eerste twee beursdagen op 8 en 9 februari hun stem uitbrengen op de innovatie van het jaar. Een deskundige jury, bestaande uit leden van alle handelssectoren, heeft uit meer dan zestig kandidaten de tien genomineerden gekozen. De winnaar van de award was Rijk Zwaan, die de prijs ontving voor Knox™, een eigenschap in sla waardoor die minder snel verkleurt op het snijvlak.

Tijdens de prijsuitreiking vertelde Remco Huvermann, productmanager bestuiving bij Koppert, dat de eenvoudige ontdekking dat hommels anders zien dan mensen heeft geleid tot de ontwikkeling van de Beevision-features: kleursignalen die zich in het voor hommels zichtbare lichtspectrum bevinden. Deze strategisch aangebrachte signalen optimaliseren de zichtbaarheid van de nestkast en dat zorgt voor betere bestuivingsresultaten.

De R&D-afdeling van Koppert houdt zich al 26 jaar bezig met het ontwikkelen van zijn commerciële nestkasten. Dit jaar viert Koppert zijn 50-jarig bestaan als bedrijf dat biologische gewasbeschermingsmiddelen produceert voor de land- en tuinbouw.

Internationale wedstrijd
De award wordt elk jaar toegekend aan de innovatie van het jaar in de verssector. Dit kan een product, een dienst of een technische ontwikkeling zijn. De wedstrijd wordt georganiseerd door Messe Berlin en Fruchthandel Magazine.

De genomineerden waren internationale bedrijven uit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië en Polen die actief zijn in de verssector. De andere negen finalisten waren Syngenta, ZTI Smart Machines, Beekenkamp Packaging, Rijk Zwaan, Safrupak, Turatti SRL, Greenyard Horticulture, Die Frischebox GMBH en VI.P / VOG.

Door de ogen van een hommel
Uit onderzoek is gebleken dat hommels zich niet goed meer kunnen oriënteren als het daglicht afneemt door factoren zoals het gebruik van assimilatiebelichting in de donkerste maanden van het jaar of het aanbrengen van extra lagen tunnelplastic. De ‘beevision’-functie op de Natupol Excel-nestkasten is speciaal ontwikkeld om hommels te helpen de weg te vinden onder deze en andere ongunstige omstandigheden.

‘Door een combinatie van coatings, verven en veranderingen in de opdruk vinden de hommels de weg naar de Natupol-nestkast veel sneller terug’, aldus Remco Huvermann, productmanager bestuiving bij Koppert. 'Door deze innovatie kost het de hommels minder energie om de nestkast terug te vinden, zodat ze meer tijd en energie kunnen besteden aan effectieve bestuiving. Uiteraard spelen de signalen een nog belangrijkere rol wanneer de lichtomstandigheden niet optimaal zijn.'

‘We hebben het product eind vorig jaar geïntroduceerd en zijn heel blij dat de nestkasten zo goed worden ontvangen door de media en natuurlijk onze klanten. Dankzij deze prijs kunnen we ons onderscheiden van de concurrent op het gebied van commerciële bestuiving’, zei Huvermann tot slot.

 

 

 

Buxatrap tegen buxusmot

28 03 2017
Koppert levert Buxatrap tegen buxusmot

De buxusmot vormt een bedreiging voor boomkwekerijen, parken en tuinen. Koppert levert sinds kort de Buxatrap. Deze val kan gebruikt worden voor het...

Minusa opnieuw op de markt

23 03 2017
Minusa opnieuw op de markt

Telers van verschillende gewassen hebben steeds meer moeite de mineervlieg te bestrijden. Vooral vroeg in het seizoen kunnen de problemen groot zijn....

Extra cursus Entomologie

09 02 2017

Op 8 en 9 maart organiseren wij wegens groot succes een extra cursus Entomologie. In de geïntegreerde gewasbescherming moet u kennis hebben van...

Win een golden ticket!!!

01 02 2017

Koppert introduceert een speciale ‘Golden Ticket’-campagne als onderdeel van de lancering van de nieuwe Natupol-nestkasten. Met deze fotowedstrijd...