Categorie: Kolom
Publicatiedatum: april 18, 2016

Identiteit

Deze week was ik op een fijn congres over tomaten, georganiseerd door de Belgische verskoepel LAVA. De Belgische telers verkopen hun producten onder het Flandria merk, zodat de handel en consument de goede spullen kunnen herkennen en opnieuw zullen kopen.

Achter de schermen zorgt het collectief ervoor dat de goede waarden bewaakt worden. Zo worden de waterbom-achtige tomatenrassen geweerd. Ik hoop van harte dat er geen water bij de wijn gaat. De identitieit van het Flandria product is in vele jaren gebouwd. Het collectief heeft hier een identiteit.

Eerder schreef ik dat sommige telers vandaag de dag helden, zelfs rockstars zijn. De supermarkten daarentegen, zo leerden we op het congres, zijn onverminderd aan het bouwen aan hun eigen identiteit om zich elke dag te onderscheiden van hun concurrenten. De teler zien we ondanks de trend in de meeste retailketens niet terug. Store labels regeren nog steeds, ook op regionale producten. Ook de elementen regionaal, authentiek, duurzaam en eko worden vaak opgenomen in die labels. Tragisch voor de teler en vooral voor de teler met een aansprekende identiteit. Maar ook slecht voor de re-teler.

Neem bijvoorbeeld de ondernemer Karsten Knodt uit het Duitse Straelen. Karsten teelt uitsluitend goed smakende tomaten, verwarmt CO2 neutraal, gebruikt maximaal de Koppert beestjes en heeft samen met Landgart een korte versketen. Een echte Partner with Nature, Gezondheid en zijn Regio. Daarnaast heeft Karsten een goede kop, fotogeniek en sympathiek. Consumenten van morgen willen weten wie hij is.

Treurig dat het zo moeilijk is om daar iets mee te doen in het bestaande systeem. De keten laat waarde liggen, waarde die hard nodig is voor een duurzame toekomst van de betrokken bedrijven. Ook voor een gezonde mensheid want de consumptie daalt. Groot alarm, vers sector! Wakker worden! Alle hens aan dek zou je zeggen, maar de urgentie is over het algemeen nog niet aanwezig.

De spelers met consistent goed product en een streke identiteit zullen blijven groeien. Het peloton daarachter mag het zicht op de kopgroep niet verliezen en moet hard bouwen aan consumptie en vertrouwen bij de consument. Smaak doet eten. En als je de maker vertrouwt en heel cool vindt nog meer. Doe er iets mee. Ik bied u namens Koppert onze identiteit aan om de uwe te versterken.

Auteur: Maren Schoormans (Sales Manager Nederland), email: MSchoormans@koppert.nl