Soms mis je het productschap een beetje

Column

Soms mis je het productschap een beetje

15 juli 2020

In 2015 werd het politieke besluit genomen om alle product- en bedrijfschappen op te heffen. Zo ook het productschap tuinbouw. De afbouw volgde in rap tempo. Het gevolg was dat er nieuwe collectieven ontstonden. Soms ingezet vanuit LTO en soms vanuit inkooporganisaties. Ik heb het idee dat er op gewasniveau voldoende initiatieven blijven komen. In ieder geval waar het gaat om ontwikkeling en verdere toepassing van biologische gewasbescherming, de tak van sport waar ik me dagelijks mee bezig mag houden.

 

Maar hoe zit het met ons collectieve vangnet en wie legt het geld neer voor de sector om de crisis waar we met zijn allen in zitten door te komen? In het begin van de coronamaatregelen was er het gevoel om met zijn allen de schouders eronder te zetten met onder andere de flowerboostchallenge, maar nu? Wie zet die campagne op om bloemen en planten weer op de eerste plaats van de consument neer te zetten?

 

Bloemenbureau Holland doet goed werk en weet toch met acties voor de zorg en ouderen blijvend de aandacht te vestigen op de prachtige producten uit de sierteelt. Ik hoop dat dit leidt tot extra aankopen die wij als sector dagelijks nog steeds hard nodig hebben, maar misschien is daar veel meer voor nodig en met meer geld kun je meer bereiken in de media. Met meer geld is misschien ook een mooie campagne te maken om onze gezonde kasgroente aan te prijzen voor een eerlijke prijs, maar wie gaat dat doen?

 

Iedereen herinnert zich vast nog wel campagnes uit andere sectoren, zoals ‘melk, de witte motor’, ‘breek de dag, tik een eitje’ en ‘kip, het meest veelzijdige stukje vlees’, maar ook uit onze eigen sector ‘bloemen houden van mensen’. Dat waren nog eens campagnes die beklijfden en waar complete collectieven het geld voor op de plank hadden liggen middels de productschappen. Of dat terug in het leven moet worden geroepen? Nee. Maar in moeilijke tijden waren het wel instanties waar een beroep op gedaan kon worden en soms, heel soms mis ik dat wel een beetje!

 

Publicatie in KAS Magazine.

Neem contact met ons op

Alex van der Heiden General manager Koppert Nederland

Thanks for your request!

Something went wrong, please try again

Wilt u meer weten over ons bedrijf en onze producten? Neem contact op met een van onze experts.
Onze producten en oplossingen zijn bedoeld voor professioneel gebruik in de tuinbouw.

Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.
Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang het laatste nieuws en teeltgerichte adviezen rechtstreeks in uw mailbox

Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.
Naar boven