Hygiëne soms een vies woord!

Column

Hygiëne soms een vies woord!

05 november 2019

Steeds meer mensen hebben een ontsmettingsspray op zak. Nochtans is alles veel hygiënischer dan pakweg 30-40 jaar terug. We leven weliswaar veel dichter bij elkaar en waarschijnlijk is onze weerstand ook lager dan toen.  Hierdoor vergroot het risico op een uitbraak van virussen of andere ziekten. Dit brengt ons naadloos bij de tuinbouw. Tuinbouw bedrijven zijn de laatste decennia geëvolueerd naar gemoderniseerde High-Tech bedrijven. Dit gaat gepaard met een doorgedreven monocultuur die steeds intensiever wordt door artificiële belichting. De risico’s zijn gigantisch. Zo kom je een komkommer gewas niet binnen zonder een wegwerpoveral, overtreklaarzen, wegwerp latexhandschoenen en moet je door een hygiënesluis. Dit alles om virusoverdracht te voorkomen.  Ook bij Paprikatelers en tomatentelers word je van kop tot teen ingepakt. Sommige bedrijven accepteren zelfs geen bezoekers meer. Dat valt allemaal onder de noemer bedrijfshygiëne.  

Toch zien we dat er in andere teelten totaal geen hygiëne maatregelen opgelegd worden aan bezoekers. En lopen voorlichters, vertegenwoordigers en wat nog meer naar binnen en buiten zonder een ontsmettingsmat te passeren, laat staan dat ze bezoekerskledij dragen. Wanneer je deze telers daar op wijst en om een overal en wegwerphandschoenen vraagt, kijken ze mij argwanend aan alsof ik een ziekte bij mij zou dragen of wuiven de vraag weg met een antwoord dat we niet in een laboratorium aan het kweken zijn. Het lijkt wel of ze hygiëne een vies woord vinden.  Waarschijnlijk komt het in de beginne een beetje klinisch over, maar het helpt wel te voorkomen om plagen en ziekten via deze weg te verspreiden. Een verantwoorde bedrijfshygiëne is toch zo vies nog niet!

Filip van Langenhove, consultant Koppert België

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang het laatste nieuws en teeltgerichte adviezen rechtstreeks in uw mailbox

Deze site is beveiligd door reCAPTCHA en valt onder het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google.
Naar boven