Het Financieele Dagblad heeft Koppert gekozen tot de Nieuwe Kampioen van 2016. De titel is weggelegd voor ondernemingen die met een vernieuwend product of een vernieuwende dienst sterk groeien, grenzen verleggen en concurrenten uitdagen en die hun bedrijfstak op zijn kop zetten.
Een ‘schitterend groeibedrijf’ dat al bijna vijftig jaar bijdraagt aan een antwoord op het wereldvoedselprobleem, zich blijft vernieuwen en tegelijkertijd de potentie heeft om echt disruptief te zijn’, zo luidt het jury-oordeel.
‘‘Wij zijn vereerd dat we tot Nieuwe Kampioen zijn uitgeroepen. Koppert is al bijna vijftig jaar actief maar tot zo’n tien jaar geleden waren wij nog het geheim van de tuinbouw. Velen maakten gebruik van onze producten, maar we waren niet zo zichtbaar. We krijgen steeds meer erkenning van de buitenwereld en dat zorgt voor een extra stimulans om ons steentje bij te blijven dragen aan een betere wereld’’, aldus Paul Koppert, Henri Oosthoek en Robert Pathuis, leden van de hoofddirectie.
Het Financieele Dagblad organiseerde de competitie voor de tweede maal. Negen bedrijven werden genomineerd. De nominaties kwamen voort uit een publiekscampagne en een rondgang langs kennisinstituut TNO, experts en investeerders.
Strenger vereisten
De eisen aan kandidaten waren in 2016 hoger dan in 2015. Zo moest de omzet minimaal 25 miljoen euro bedragen. Ook moesten de kandidaten in 2015 winst hebben gemaakt en drie jaar lang omzetgroei op eigen kracht (dus niet dankzij overnames) hebben gerealiseerd. Tot slot moest een 'Nieuwe Kampioen' ook actief buiten Nederland zijn. Het Financieele Dagblad zocht op deze manier naar wat de krant 'bewezen groeiers' noemt, en dus niet naar veelbelovende jonge bedrijven of start-ups.
Voorsprong op chemische sector
In een artikel dat het Financieele Dagblad aan Koppert wijdde, wijzen experts op de sterke punten van Koppert. Als specialist heeft Koppert een grote voorsprong op de chemiereuzen, die hun markt zien krimpen en ook de 'markt voor biologie' opgaan, aldus Piet Boonekamp, expert in de biologische en geïntegreerde bestrijding bij Wageningen UR. Volgens sectormanager tuinbouw Ruud Paauwe van Rabobank Nederland is de no-nonsense mentaliteit van Koppert ook een succesfactor.
Korte lijnen naar de telers
Die mentaliteit vertaalt zich in korte lijnen naar de telers en dat is belangrijk, omdat het verduurzamen van teelten ook een bewustwording bij de telers vereist. En een groot voordeel van Koppert is volgens Boonekamp en Paauwe de grote ervaring die de onderneming heeft in advisering en begeleiding.