'Duitse consument weet nog te weinig van duurzaam telen in Nederland'

BERKEL EN RODENRIJS - Lof en waardering voor de biologische gewasbescherming en duurzame teeltsystemen. Dat kwam van Globus. Een groep van bijna 50 AGF-managers van deze Duitse supermarktketen bezocht op 29 maart het hoofdkantoor van Koppert Biological Systems en maakte zo kennis met de combinatie tussen kwaliteit, voedselveiligheid en een duurzame teelt.

Globus hoort niet bij de grootste Duitse supermarktketens, maar is wel een bijzondere. Het Duitse vakblad Fruchthandel Magazin riep de onderneming in 2017 voor de zesde keer uit tot beste Duitse supermarktketen in groenten en fruit.

Kwaliteit in dit productsegment is voor Globus een leidend principe in de marktbewerking en de benadering van de Duitse consument. Duurzame productiesystemen hebben dan ook veel belangstelling van de inkopers van Globus. De delegatie die Koppert bezocht, kreeg alles te horen over de biologische gewasbescherming, de natuurlijke bestuiving met hommels en duurzaam telen.

De focus op kwaliteit
De initiatiefnemer is Jochem Wolthuis van Duitsland Desk, een service- en expertiseorganisatie voor de sectoren agri, food and flowers. De Duitse supermarkten, zo vertelt hij, leggen hun focus steeds sterker op de kwaliteit, en dus minder op de prijs. Dat gebeurt omdat de Duitse consument zeer gevoelig is voor voedselveiligheid en voor gezonde groenten en fruit. Dat maakt het zo belangrijk om de Duitse supermarkten, en langs die weg hun consumenten, te vertellen dat juist de Nederlandse telers in hun kassen als geen ander een maximaal voedselveilig en milieuverantwoord product kunnen telen. De meeste Duitse consumenten hebben daar absoluut nog geen weet van."

Bijzonder duurzaam
Een bezoek als dat van Globus aan Koppert is volgens Jochem Wolthuis erg zinvol. "Koppert heeft een mondiale positie en dus veel impact op de teelt van gezonde en veilige groenten en fruit. Daarnaast heeft Koppert een enorme reeks producten in huis waarmee telers hun productie kunnen verduurzamen. Dat komen de Duitse supermarkten te weten als zij Koppert bezoeken. Zo krijgen zij een veel beter beeld van de manier waarop de Nederlanders groenten en fruit telen, en hoe bijzonder duurzaam dat is."

Promotie Nederlandse glastuinbouw
Bij Koppert was onder meer Arne van Aalst, salesdirecteur Noordwest Europa, betrokken bij het bezoek. Voor Globus was het bezoek een goede mogelijkheid om persoonlijk en met eigen oren en ogen nader kennis te maken met de duurzame Nederlandse voedingstuinbouw. "Tegelijkertijd bood dit bezoek Koppert een mooie kans om die sector te promoten. Een extra zet in de rug op de belangrijkste afzetmarkt voor de Nederlandse glastuinbouw, waar ook steeds meer druk van andere exportlanden voelbaar is.”

Koppert op GFIA Europe

20 04 2017
Koppert op GFIA Europe

Op 9 en 10 mei aanstaande wordt voor de eerste maal in Europa een beurs georganiseerd over de meest innovatieve en duurzame ontwikkelingen op het...