Categorie: Kolom
Publicatiedatum: september 24, 2021

Wat doen we met de tuinbouwbeurzen?

Net zoals veel bedrijven in de tuinbouw wil ik ook dat Koppert zich laat zien. Nieuwe innovaties, klantencontacten, mogelijkheden om even van je te laten horen. Dat doen wij op allerlei manieren en dat zullen we ook zeker blijven doen. Net zoals onze zakenpartners en andere branchegenoten overigens. Maar wat nu als we daar gewoon met zijn allen mee stoppen? Staat onze business dan stil?

De Fruit Logistica in Berlijn in 2020 was de laatste grote beurs waar ik geweest ben en daarna werd het stil. Geen beurzen meer, geen grote bijeenkomsten van eigen klanten meer, bijna geen rondleidingen meer, alles staat stil. Heel langzaam begint er nu weer een beetje rumoer te komen. Zakelijke evenementen worden voorzichtig opgestart, beurzen weer onder voorbehoud in de steigers gezet en op kleine schaal probeert de sector verbinding met elkaar te houden. Op het moment van schrijven is net bekend geworden dat de GreenTech doorgaat en dat zal de aftrap zijn om ook andere evenementen en beurzen weer ‘voorzichtig en onder voorbehoud’ op te starten.

De grote vraag is; hebben we het gemist? Voor de organisatoren misschien een wat confronterende vraag, maar goed; dit is een column, dus ik stel ‘m toch. Wij hebben niets minder verkocht door het uitblijven van deze beurzen en wel kosten bespaard. We hebben in no-time nieuwe wijzen van communicatie met elkaar opgezet via de digitale snelwegen. En dan wederom: hebben we al die evenementen gemist? Ik denk dat de meeste bedrijven in de sector (behalve de organisaties van de zakenevenementen zelf) geen verlies hebben geleden hierdoor.

Afschaffen dan maar of hebben we stiekem toch wat gemist? Mijn antwoord op deze vraag is: ‘Ja; menselijk contact’. We zijn en blijven sociale wezens, die graag contact met elkaar willen. Even in gesprek met sectorgenoten die je normaal gesproken niet zo snel spreekt, of zelfs met de concurrent waar je toch wat makkelijker bij binnen loopt op een beurs. Of dat nu op de manier moet zoals we deden, met in januari en februari meteen 3 belangrijke beurzen in Noord-Europa, dat vraag ik me niet eens af. Een beetje minder mag wel, daar lijdt niemand onder en is voor velen wel prettig. Toch behoud ik graag dat heerlijke gevoel wanneer je al die prachtige bedrijven uit de sector bij elkaar hebt op een beurs; ‘het beursgevoel’.

Op een beurs kan van alles ontstaan, het broeit en bruist en je doet nieuwe ideeën op. Het idee om beursdeelname te vertalen in verkoop, moeten we misschien een beetje loslaten en een beurs meer benaderen als broedplaats. Een broedplaats voor nieuwe inzichten, een broedplaats voor innovaties en een broedplaats om gewoon weer gezellig met elkaar iets te drinken. Onbetaalbaar.

Publicatie in KAS Magazine september 2021

Alex_3.jpg
Hulp nodig?