Categorie: Kolom
Publicatiedatum: september 27, 2016

Sexy bedrijf

Nog even en dan bestaat Koppert 50 jaar en daar zijn we uiteraard geweldig trots op. Maar 50 is (ondanks vele prachtige uitzonderingen) niet een hele sexy leeftijd. Het is hip om jezelf een ‘start-up’ of een ‘klantmagneet’ te noemen, maar zie maar eens een magneet te blijven.

Wat wij met onze 50 jaar gemeen hebben met veel van onze klanten, is dat we sexy zijn. Op een verjaardag hangt men aan mijn lippen, als je vertelt hoe beestjes andere beestjes opeten. Dat vindt men geweldig. Zo is het natuurlijk ook als je groente, vruchten, bloemen of planten kweekt waar die beestjes hun werk doen. Ik weet zeker dat het enthousiasme een stuk minder wordt als u vertelt dat u afgelopen week vijf liter gif over het gewas heeft gespoten.

Het verhaal over de beestjes is (in mijn geval) nog nooit negatief gevallen. Sterker nog; het ‘wauw’ effect en hoe sexy en trendy die business wel niet moet zijn, hoor ik veel vaker. En toch …., bijna niemand weet wat voor mooi werk uw sluipwespen, roofmijten en roofwantsen doen. En dat terwijl men het een geweldig verhaal vindt. We moeten ‘storytellers’ worden, zodat er ook bij de eindgebruiker besef komt hoe sexy al die telers wel niet zijn met hun biologische oplossingen. Misschien komen we dan ook (eindelijk) op een punt dat een consument zegt: ‘hey leuk, ik zie een piepklein roofmijtje lopen op mijn bloemen’.