Categorie: Artikel
Publicatiedatum: december 19, 2023

Koppert introduceert digitale assistent in 2024

Wat begon in een kas, zijn weg vond naar de buitenteelten, betreedt nu het digitale domein. Al meer dan 50 jaar stimuleren we landbouwinnovatie met natuurlijke oplossingen, slimme applicatietechnieken en geautomatiseerde monitoring- en scoutingtools. In 2024 zetten we de volgende stap met de introductie van een digitale assistent.

De nieuwe digitale assistent van Koppert zal het beste van de digitale en fysieke wereld combineren, met 24 uur per dag toegang tot een wereld aan kennis en ondersteuning van een digitale Koppert-expert die slechts één klik op de knop verwijderd is. “Door onze gesprekken met telers kunnen we de juiste oplossing bieden voor hun gewasbeschermingsproblemen. We omarmen digitale technologieën om deze gesprekken 24/7 beschikbaar te maken," zegt Gabriel van der Kruijk, Digital Transformation Manager bij Koppert.

Een krachtig hulpmiddel

Met de digitale assistent kun je de kennis aanboren die je nodig hebt om betere beslissingen te nemen, legt Van der Kruijk uit. “Om een gesprek te beginnen, hoef je alleen maar uit te leggen waar je naar op zoek bent - zoals een oplossing voor een specifieke plaag of instructies over het gebruik van onze producten - en je krijgt vrijwel direct een antwoord. Hoe specifieker je vraag, hoe relevanter het antwoord. Weersomstandigheden kunnen bijvoorbeeld van belang zijn bij het gebruik van onze producten. Als je aangeeft dat het koud en bewolkt is, wordt deze informatie in overweging genomen. De digitale assistent is getraind op enorme hoeveelheden data, van productgegevens tot biologische en ecologische gegevens, waardoor het een uitstekend hulpmiddel is voor zowel nieuwe Koppert-klanten als telers die ervaring hebben met biologische gewasbescherming. Ook onze adviseurs hebben er baat bij, want geen enkel persoon kan alle kennis die we in de loop der jaren hebben verzameld, vasthouden”.

Natuurlijke taalverwerking en generatieve

De digitale assistent gebruikt een model voor natuurlijke taalverwerking om de vraag te interpreteren en een generatief AI-model om het antwoord te geven op een ChatGPT-achtige manier. “Net als ChatGPT kan het complexe conversaties aan en eenvoudig te begrijpen antwoorden genereren," zegt Van der Kruijk. “Telers kunnen er ook voor kiezen om hun eigen gegevens te delen, bijvoorbeeld hun Koppert bestelgeschiedenis en scoutinggegevens, voor een nog persoonlijkere ervaring. Deze combinatie kan een sterke basis vormen voor een datagestuurde Integrated Pest Management (IPM) strategie.'

Binnenkort op een beurs bij u in de buurt

Zoals alle oplossingen van Koppert zal de digitale assistent grondig worden uitgetest in de praktijk. Het digitale team van Koppert werkt daarvoor samen met telers. Van der Kruijk: "We brengen onze demo in 2024 naar beurzen om feedback van het publiek te krijgen en we voeren validatietests uit met onze adviseurs en een selecte groep klanten. Het doel is om te leren van hun ervaringen, zodat we onze digitale oplossingen kunnen blijven verbeteren”.

Wees een van de eersten die de digitale assistent van Koppert gebruikt. Stuur een e-mail naar gvdkruijk@koppert.nl om lid te worden van onze testgemeenschap.